Mikulov představil jednotnou vizuální identitu
Město Mikulov má od 27. listopadu jednotnou vizuální identitu. V designérské soutěži, kterou pro město uspořádala odborná organizace Czechdesign, zvítězil návrh designéra Lukáše Kijonky a jeho týmu.
„Jasně rozpoznatelná značka a promyšlená prezentace je dnes důležitá nejen pro firmy, ale i pro města. Mikulov si zaslouží nový, jedinečný vizuální styl, který bude v sobě odrážet jak historii, tak současné trendy a zejména naši výjimečnost a přívětivost. Nový celkový systém bude Mikulov reprezentovat napříč komunikačními kanály, od tištěných materiálů až po online platformy. A já mám nejen z výsledku, ale i z celého procesu tvorby naší vizuální identity obrovskou radost,“ uvedla starostka města Jitka Sobotková.
Na potřebnost identity poukázala i Koncepce rozvoje kultury a cestovního ruchu a Strategie města 2035. Zastupitelstvo města schválilo soutěžní podmínky na novou jednotnou vizuální identitu na letošním květnovém zasedání. Až dodnes město Mikulov nepoužívalo jednotný vizuální styl ani logo. V hlavičce městského úřadu je pouze znak města. Na turistických materiálech figuruje logo se sloganem „Město s vůní jihu“ od výtvarníka Libora Lípy, které se však používalo pouze na turistické propagační materiály. Další portály městských organizací a jejich prezentace služeb jsou navzájem zcela odlišné. To všechno bude jednotná identita řešit.
Pro uspořádání soutěže byla vybrána odborná organizace Czechdesign, která je předním organizátorem designérských soutěží. Stojí za vizuální identitou řady českých a moravských měst, mezi jinými pro Břeclav, Trutnov, Havlíčkův Brod, Humpolec, Kadaň a mnohá další.
Czechdesign má pro designérské soutěže na výběr vizuální identity podrobně zpracovaný proces, který vychází z bohatých zkušeností organizace s jejich pořádáním. „Záměrem města bylo, aby se s vizuální identitou sžili zejména občané Mikulova, vyzvali jsme je tedy na jaře – v průběhu přípravy soutěžních podmínek – aby odpověděli na několik otázek. Občané odpovídali, co se jim vybaví, když se řekne Mikulov, v čem je naše město oproti jiným jedinečné. O dotazníku jsme informovali ve zpravodaji, na webu i na městských sociálních sítích. I na základě jejich odpovědí potom vzniklo zadání soutěže,“ popsala Jitka Sobotková zapojení občanů.
Kromě občanů se do specifikace zadání zapojili také zaměstnanci městského úřadu a městských organizací, členové komise cestovního ruchu, radní, zastupitelé a městský architekt. S hotovým zadáním organizace Czechdesign oslovila pět designérů, z nichž pětičlenná odborná porota vybrala v prvním kole tři postupující a ve druhém kole určila vítěze.
Členové nezávislé části poroty a zástupci města se s vítězným návrhem z dílny Lukáše Kijonky ztotožnili v nejvyšší míře. Podle vyjádření poroty návrh vhodně reflektuje potřeby města. Návrh má jasnou myšlenku a koncept, které fungují jednoduše a přesvědčivě. Nese emoční vazbu k městu, posiluje sounáležitost obyvatel a má potenciál je spojovat. Identita je zároveň vizuálně atraktivní a přívětivá pro veřejnost. Návrh je prakticky použitelný a připravený k následné realizaci. Vybraná nová vizuální identita představuje jednotný systém komunikace města (včetně všech jeho organizací) jak v tištěné, tak digitální podobě.
Nový vizuální styl v sobě nese tři základní atributy: propojení s obyvateli města vycházející z městského znaku, ucelený design systém a typografii.
Vítězný designér Lukáš Kijonka nepracoval sám. „Už na začátku mě v případě Mikulova napadlo propojení designu a umění,“ říká Kijonka. Proto přizval ke spolupráci jihomoravského výtvarníka Petra Kvíčalu. Ten se dlouhodobě zabývá tématem ornamentu a transpozicí krajiny do dvourozměrných tvarů. Společně vytvořili systém významových vrstevnic, které vycházejí z motivů mikulovského městského znaku a jednotlivým tvarům dodávají v rámci design systému další roviny.
Při představení jednotné vizuální identity v mikulovském kině vysvětlil Petr Kvíčala, co pro něj znamenají jednotlivé linie nového loga města. Horní oblouky jsou mikulovské kopce. Hranatá linie symbolizuje velké stavby, jako je zámek nebo Dietrichsteinská hrobka. Pod ní jsou typické střechy mikulovských domů. A spodní vlnitá linie symbolizuje přírodu a vinohrady.
Kvíčala o sobě říká, že rád pracuje s jasnými barvami. Okomentoval odstíny, které vybral pro obraz Mikulov I., jenž byl inspirací pro nové logo města. „Je spousta odstínů zeleně. Tohle je barva jarní přírody na Pálavě. Modrá nahoře je obloha, která krajinu uzavírá, dává jí konečnost. Červená je barva slavnostní. A žlutá a růžová – to jsou barvy jarních květů z pálavské přírody,“ říká Kvíčala.
Barevnou verzi plánuje město používat jako slavnostní, pro běžné užívání je určena dvoubarevná modrobílá varianta.
Design systém je využitelný pro všechny grafické výstupy od propagačních materiálů až po online komunikaci v prostředí sociálních sítí.
Třetí důležitou vrstvou identity je typografie. Město získalo vlastní písmo nazvané Mikulov Sans, které navazuje na tvarosloví loga a dává městu výraz, který je čistý, současný a přesto osobitý.
Město Mikulov ve spolupráci s Czechdesignem představilo novou vizuální identitu jak novinářům a odborné veřejnosti, tak i mikulovským občanům. Další kroky nastínila starostka Jitka Sobotková. „Je to jako bychom si vybrali stavitele. Nyní nás čeká stavba chrámu.“
V nejbližším období Lukáš Kijonka a jeho tým budou finalizovat grafický manuál jednotné vizuální identity. Poté bude následovat postupné uvádění do praxe. Veřejnost tak bude mít možnost se s novou identitou postupně seznamovat v online i offline prostředí.
Video k nové vizuální identitě můžete zhlédnout ZDE.
Zprávu Czechdesignu najdete ZDE.
Doplňujeme odpovědi na nejčastěji kladené otázky:
1) Kolik to stálo?
Zastupitelstvo města na svém zasedání 11. 12. 2024 schválilo v rámci rozpočtu na rok 2025 částku na pořízení jednotné vizuální identity ve výši 1,5 milionu korun. Jedná se o zcela obvyklou cenu zakázky na realizaci vizuální identity takového rozsahu. Náklady soutěže zahrnují zajištění soutěže organizátorem, odměny pro odbornou porotu, skicovné a odměny pro účastníky, ceny za licenci na použitá písma a především zakázku pro vítěze soutěže, který zpracuje návrh nové vizuální identity včetně všech prvků identity, ucelené architektury podznaček, šablon pro interní a externí výstupy a šablony dalších výstupů. Čili říkat, že „město zaplatilo 1,6 milionu za logo“ je – mírně řečeno – velmi nepřesné a fakticky nesprávné. Obecně se nejedná o odměnu jen za logo, ale za organizaci celé designérské soutěže, za zpracování komplexního grafického manuálu zahrnující práci nejen na grafických výstupech, webových stránkách města, ale i jeho příspěvkových organizací. Vizuální identita opravdu není jen logo. Jde o celý design systém – včetně autorského písma Mikulov Sans, podznaček a principu vizuální komunikace.
2) Proč to vypadá jako logo Istanbulu?
Nové logo a celá jednotná vizuální identita Mikulova vychází z tvůrčího procesu, do něhož byl zapojený významný český malíř Petr Kvíčala, který se dlouhodobě zabývá práci s ornamentem, jeho opakováním a rytmem. Tento způsob práce s liniemi je viditelný již v jeho dílech z 90. let a byl dále rozvíjen ve spolupráci mezi autorem loga a umělcem při abstrakci městského znaku Mikulova do aktuální podoby loga. Městu nicméně nepřísluší hodnotit podobnost, protože proces soutěže byl v režii společnosti Czechdesign.
3) Proč jste nám vzali znak?
Městský znak, který spolu s vlajkou města patří k oficiálním symbolům města, zůstává v platnosti i nadále. Městský znak je řádně registrovaný v Registru komunálních symbolů a měnit se nebude.
Je potřeba si uvědomit, že znak a logo jsou dvě odlišné věci. Znak je oficiálním symbolem a jeho užívání má svá pevná pravidla, zatímco logo lze užívat svobodněji a především univerzálněji. Svá loga má řada českých i moravských měst nebo krajů, které tím ale nepřišly o své znaky.
4) Proč jste se nezeptali místních?
Ale zeptali. Ve zpravodaji města, na webu, v Hlášení rozhlasu i na městských sociálních sítích jsme občany letos v květnu vyzvali, aby nám odpověděli na anketní otázky, v čem je podle nich Mikulov výjimečný. Na základě odpovědí občanů vzniklo zadání pro účastníky soutěže, které schvalovalo a schválilo Zastupitelstvo města. Průběžně jsme informovali také o celém procesu soutěže, která trvala od úvodního workshopu na začátku dubna do rozhodnutí poroty na konci září.
5) Chceme referendum!
Odborná designérská soutěž se nerozhoduje v referendu. Stejně jako se při zdravotních potížích svěříme do rukou lékařů, rádi přenecháme i tento úkol odborníkům. Soutěž na novou vizuální identitu jsme svěřili do rukou odborné organizace Czechdesign, které na trhu působí už 20 let, a je tak díky svým znalostem a zkušenostem v oboru garantem toho nejlepšího výsledku, o jehož kvalitách rozhoduje závislá a nezávislá porota. Ta je složená z odborníků na grafický design a ze zástupců města. Návrhy v soutěži nebyly hodnoceny dle líbivosti, která je subjektivním kritériem, ale zásadní byla při výběru kvalita grafického zpracování a využitelnost návrhu v každodenní praxi.
Článek věnovaný jednotné vizuální identitě najdete také v prosincovém vydání Zpravodaje města Mikulov.
Přílohy