Menu Zavřít
03.12.2025
Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje vysvětlila posunutí opravy průtahu Mikulovem
Termín opravy hlavního průtahu v Mikulově, která se měla původně uskutečnit letos na podzim, se změnil. Podle vyjádření Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje uskuteční v příštím roce. Letos na jaře jsme informovali o tom, že úsek krajské komunikace od Brněnské přes 22. dubna, Komenského až po Valtickou (ke křižovatce se Zlámalovou) se má začít opravovat na podzim 2025. Protože správcem této komunikace není město Mikulov, ale Jihomoravský kraj, připadá oprava právě Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraj (SÚS JMK). S SÚS jednal místostarosta Mikulova Ivo Hrdlička, kterému se podařilo v rámci jednání o schvalování objížděk během oprav na silnici I/40 prosadit nutnost oprav krajských komunikací v Mikulově a s tím související navýšení rozpočtu na tyto opravy. „Při jednání se zástupci Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje mi byl přislíben navýšený rozpočet kraje na opravy komunikací v Mikulově. Výsledkem má být rekonstrukce hlavního průtahu městem, tedy ulic Brněnská, 22. dubna, Komenského a části Valtické, která by měla proběhnout na podzim letošního roku. Tento záměr mi byl potvrzen na jednání, které se uskutečnilo v posledním květnovém týdnu,“ informoval na jaře místostarosta Mikulova Ivo Hrdlička. Nyní se oprava průtahu posouvá na příští rok. Situaci vysvětlil vedoucí provozního úseku SÚS JMK Tomáš Hudeček. „Projekt bude financován společně Ředitelstvím silnic a dálnic – to poskytne 10 milionů korun. Zbytek, asi 4 miliony korun, bude financovat SÚS. Ze strany SÚS máme vše připraveno pro výběrové řízení. Ke zdržení došlo při přípravě smlouvy, protože je třeba řešit spolufinancování obou subjektů, tedy ŘSD a SÚS JMK. Aktuálně je připomínkována smlouva mezi ŘSD a SÚS,“ uvedl Hudeček. Podle jeho vyjádření má ŘSD finance alokované na rok 2026. Původně plánované práce s předpokládaným termínem dokončení do prosince se tedy přesune na příští rok. „Věřím, že to v roce 2026 zvládneme,“ doplnil Hudeček. Co se týče dalších krajských komunikací v Mikulově, jejich opravy se také připravují. Stav komunikace na Vídeňské a Valtické neumožňuje běžnou opravu, proto se připravuje dokumentace na kompletní rekonstrukci komunikace včetně podkladových vrstev a odvodnění. Oprava Gagarinovy a Hliniště je zařazena do plánovaných investičních akcí. I zde jde o podstatnější opravu vzhledem k charakteru poruch. Stejně jako Tomáš Hudeček i my všichni v Mikulově si přejeme, aby se opravy podařilo zrealizovat v co nejbližším možném termínu. Přílohy
02.12.2025
V sobotu se bude světit Kaple Panny Marie u Zámečku, na zámku se koná aukce pro stacionář
Slavnostní svěcení Kaple Panny Marie na Mikuláše se bude konat v sobotu 6. prosince ve 12 hodin. Kapli vysvětí probošt mikulovské kapituly Pavel Pacner. Najdete ji u hotelu Zámeček.   „Kaplička vznikla jako výraz vděčnosti poutníkům od Skandinávie po Balkán, směřující do Vídně, Itálie, Benátek, Turína, Říma, Medžugorie a dalších míst, kteří cestou přenocují v krásném Mikulově a tím přináší městu velký rozvoj. Kaple je umístěna na stejném místě i půdorysových betonových základech, kde stával vysvěcený Betlém,“ informoval manažer hotelu Josef Ševčík.   Mezi návštěvníky se uskuteční charitativní Mikulášská sbírka. Výtěžek organizátor ještě v sobotu předá na zámku v Mikulově na Benefiční vánoční dražební aukci pro mikulovský stacionář, kterou pořádá Biliculum, z.ú. Tato akce, která se letos koná již podevatenácté, začíná ve velkém společenském sále mikulovského zámku v 15 hodin (vstup od 14.30). Na aukci se budou dražit výtvarná díla uživatelů stacionáře, hodnotné předměty a archivní vína. Výtěžek slouží jako důležitý zdroj na další činnost stacionáře, který pomáhá dětem s kombinovanými vadami a jejich rodinám. V předsálí bude jako každoročně prodejní stánek s výrobky od uživatelů stacionáře. K poslechu zahraje cimbálová muzika Vojara. Akci moderuje Zbyněk Háder. Přílohy
27.11.2025
Mikulov představil jednotnou vizuální identitu
Město Mikulov má od 27. listopadu jednotnou vizuální identitu. V designérské soutěži, kterou pro město uspořádala odborná organizace Czechdesign, zvítězil návrh designéra Lukáše Kijonky a jeho týmu.  „Jasně rozpoznatelná značka a promyšlená prezentace je dnes důležitá nejen pro firmy, ale i pro města. Mikulov si zaslouží nový, jedinečný vizuální styl, který bude v sobě odrážet jak historii, tak současné trendy a zejména naši výjimečnost a přívětivost. Nový celkový systém bude Mikulov reprezentovat napříč komunikačními kanály, od tištěných materiálů až po online platformy. A já mám nejen z výsledku, ale i z celého procesu tvorby naší vizuální identity obrovskou radost,“ uvedla starostka města Jitka Sobotková. Na potřebnost identity poukázala i Koncepce rozvoje kultury a cestovního ruchu a Strategie města 2035. Zastupitelstvo města schválilo soutěžní podmínky na novou jednotnou vizuální identitu na letošním květnovém zasedání. Až dodnes město Mikulov nepoužívalo jednotný vizuální styl ani logo. V hlavičce městského úřadu je pouze znak města. Na turistických materiálech figuruje logo se sloganem „Město s vůní jihu“ od výtvarníka Libora Lípy, které se však používalo pouze na turistické propagační materiály. Další portály městských organizací a jejich prezentace služeb jsou navzájem zcela odlišné. To všechno bude jednotná identita řešit.  Pro uspořádání soutěže byla vybrána odborná organizace Czechdesign, která je předním organizátorem designérských soutěží. Stojí za vizuální identitou řady českých a moravských měst, mezi jinými pro Břeclav, Trutnov, Havlíčkův Brod, Humpolec, Kadaň a mnohá další.  Czechdesign má pro designérské soutěže na výběr vizuální identity podrobně zpracovaný proces, který vychází z bohatých zkušeností organizace s jejich pořádáním. „Záměrem města bylo, aby se s vizuální identitou sžili zejména občané Mikulova, vyzvali jsme je tedy na jaře – v průběhu přípravy soutěžních podmínek – aby odpověděli na několik otázek. Občané odpovídali, co se jim vybaví, když se řekne Mikulov, v čem je naše město oproti jiným jedinečné. O dotazníku jsme informovali ve zpravodaji, na webu i na městských sociálních sítích. I na základě jejich odpovědí potom vzniklo zadání soutěže,“ popsala Jitka Sobotková zapojení občanů.  Kromě občanů se do specifikace zadání zapojili také zaměstnanci městského úřadu a městských organizací, členové komise cestovního ruchu, radní, zastupitelé a městský architekt. S hotovým zadáním organizace Czechdesign oslovila pět designérů, z nichž pětičlenná odborná porota vybrala v prvním kole tři postupující a ve druhém kole určila vítěze.  Členové nezávislé části poroty a zástupci města se s vítězným návrhem z dílny Lukáše Kijonky ztotožnili v nejvyšší míře. Podle vyjádření poroty návrh vhodně reflektuje potřeby města. Návrh má jasnou myšlenku a koncept, které fungují jednoduše a přesvědčivě. Nese emoční vazbu k městu, posiluje sounáležitost obyvatel a má potenciál je spojovat. Identita je zároveň vizuálně atraktivní a přívětivá pro veřejnost. Návrh je prakticky použitelný a připravený k následné realizaci. Vybraná nová vizuální identita představuje jednotný systém komunikace města (včetně všech jeho organizací) jak v tištěné, tak digitální podobě.  Nový vizuální styl v sobě nese tři základní atributy: propojení s obyvateli města vycházející z městského znaku, ucelený design systém a typografii.  Vítězný designér Lukáš Kijonka nepracoval sám. „Už na začátku mě v případě Mikulova napadlo propojení designu a umění,“ říká Kijonka. Proto přizval ke spolupráci jihomoravského výtvarníka Petra Kvíčalu. Ten se dlouhodobě zabývá tématem ornamentu a transpozicí krajiny do dvourozměrných tvarů. Společně vytvořili systém významových vrstevnic, které vycházejí z motivů mikulovského městského znaku a jednotlivým tvarům dodávají v rámci design systému další roviny.  Při představení jednotné vizuální identity v mikulovském kině vysvětlil Petr Kvíčala, co pro něj znamenají jednotlivé linie nového loga města. Horní oblouky jsou mikulovské kopce. Hranatá linie symbolizuje velké stavby, jako je zámek nebo Dietrichsteinská hrobka. Pod ní jsou typické střechy mikulovských domů. A spodní vlnitá linie symbolizuje přírodu a vinohrady.  Kvíčala o sobě říká, že rád pracuje s jasnými barvami. Okomentoval odstíny, které vybral pro obraz Mikulov I., jenž byl inspirací pro nové logo města. „Je spousta odstínů zeleně. Tohle je barva jarní přírody na Pálavě. Modrá nahoře je obloha, která krajinu uzavírá, dává jí konečnost. Červená je barva slavnostní. A žlutá a růžová – to jsou barvy jarních květů z pálavské přírody,“ říká Kvíčala. Barevnou verzi plánuje město používat jako slavnostní, pro běžné užívání je určena dvoubarevná modrobílá varianta.  Design systém je využitelný pro všechny grafické výstupy od propagačních materiálů až po online komunikaci v prostředí sociálních sítí.  Třetí důležitou vrstvou identity je typografie. Město získalo vlastní písmo nazvané Mikulov Sans, které navazuje na tvarosloví loga a dává městu výraz, který je čistý, současný a přesto osobitý.  Město Mikulov ve spolupráci s Czechdesignem představilo novou vizuální identitu jak novinářům a odborné veřejnosti, tak i mikulovským občanům. Další kroky nastínila starostka Jitka Sobotková. „Je to jako bychom si vybrali stavitele. Nyní nás čeká stavba chrámu.“  V nejbližším období Lukáš Kijonka a jeho tým budou finalizovat grafický manuál jednotné vizuální identity. Poté bude následovat postupné uvádění do praxe. Veřejnost tak bude mít možnost se s novou identitou postupně seznamovat v online i offline prostředí. Video k nové vizuální identitě můžete zhlédnout ZDE. Zprávu Czechdesignu najdete ZDE. Přílohy